New Life

Regi: John Rosman

Manus: Jon Rosman

Medverkande: Sonya Walger, Hayley Erin, Tony Amendola mfl.

Produktionsbolag: Great Lakes Vacuum Supplies Unlimited/American Storyworks

År: 2023

Längd: 85 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt18973958/

Jessica jagas av en för henne okänd organisation som tycks göra allt för att få tag i henne – inklusive att döda. Hon bestämmer sig för att fly norrut, men att komma undan från en organisation som har ett finger med i varje digital tjänst är inte det enklaste.

Om ovanstående beskrivning verkar generisk är det för att den är det. New Life bygger mycket på uppbyggnad och uppbruten kronologi. Att beskriva handlingen mer än ovan är att göra filmen en otjänst. För det här är en tämligen unik take på hur man bygger upp en thriller/skräckfilm där den första halvan mest av allt liknar ett drama innan helvetet brakar löst i den andra. Vi får lära känna Jessica och kvinnan som huvudsakligen jagar henne, Elsa, och det gör att vi som publik blir desto mer engagerade än om slafsfesten skulle dra igång med en gång. Första halvan är en klar fyra i betyg.

Sen kommer “avslöjandet” och filmen tappar ganska rejält. Det tidigare fina karaktärsarbetet med Jessica försvinner alltmer, men Elsa blir mer framträdande. Problemet är bara att filmen inte ges tid nog att riktigt blomma ut i vad den hade kunnat bli. Vi får en fin rollprestation av Sonya Walger som Elsa, men utöver det blir filmens sista 20 minuter lite av en transportsträcka av lite för välbekanta troper. Med en längre speltid hade John Rosman (manus och regi) kunnat utöka och problematisera, men nu blir det en engagerande förstadel och en sisådär avslutning. Synd. Det här hade kunnat bli riktigt bra.

Betyg: 3- Bob Dylan-låtar av 5 möjliga

Leave a comment